Svenskarnas nya jultradition: Polarexpressen

21 december 2022

SF Anytimes populäraste julfilmer toppas inte oväntat av Ensam Hemma. Men Macaulay Culkin har fått en utmanare på julaftons-tronen: Tom Hanks i Polarexpressen.

För många är en viktig del av julmyset att slå sig ner i soffan och titta på julig film. Men vad vi tittar på skiljer sig mellan hushållen. På julaftons eftermiddag tittar förstås många på Kalle Anka och Karl-Bertil, men övrig tid vänder sig många till filmtjänster på nätet för att själv kunna välja vad man vill se.

SF Anytime har granskat vilka julfilmer som har hyrts ut mest de senaste fem åren. Vissa klassiker ligger stadigt på topplistan, som familjekomedierna Ensam hemma, Ensam hemma 2 och Ett päron till farsa firar jul.

Mer överraskande är hur vissa filmer rusar i popularitet. Den absolut största ökningen står Polarexpressen från 2004 med Tom Hanks för, vars försäljning i december har ökat med över 1600% mellan 2017 och 2021.

- Att Polarexpressen med Tom Hanks är en härlig julfilm visste vi redan, men att det har ökat så mycket de senaste åren är ganska häftigt! Det verkar vara en ny svensk jultradition som formas här, säger SF Anytimes innehållschef Peter Öhman.

Den film som står för den näst största ökningen är actionfilmen Die Hard med Bruce Willis från 1988. Över 400% fler uthyrningar i december 2021 jämfört med december 2017.

- Ökningen för Die Hard tror vi hänger ihop med debatten om huruvida den bör ses som en julfilm eller inte. Det är roligt att se att våra kunder hänger med i den utvecklingen, och det ska bli spännande att se vad som blir våra storsäljare i december 2022, säger Peter Öhman.

2022 års lista, så här långt, består till stor del av återkommande favoriter, men även ett par nykomlingar som Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton - förra årets storfilm på bio - samt norska familjefilmen Askungens tre önskningar, som båda nu finns att köpa och hyra hemma.

Topplista, de mest uthyrda julfilmerna på SF Anytime i december 2021

1. Ensam hemma
  2. Ensam hemma 2
  3. Polarexpressen